TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal
danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme,
değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve
26283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
1.
Bakanlık:
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
2.
Başkanlık:
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c)
Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek
suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya
çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık
derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe
müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım
danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil
toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket:
Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan
girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişiliğe
haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f) Tarım
danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere
kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
g) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin
yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin
yürütüldüğü faal işyeri,
ğ) Tarımsal
danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve
serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h) Uygun görüş
raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için
ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik
personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik personelce düzenlenen ve
tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli
araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici
örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i) Yetki
belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların
tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık
yetki belgesini,
j) Yönetici:
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık
faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu
kişiyi,
k) Yönetmelik:
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat
odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek
kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve
Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi
ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım
danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım
danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme
karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı
istihdam eden şirketler,
ç)
Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık
tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu
yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi
kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik
Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul
kararı,
c) Uygun görüş
raporu,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve
danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama
Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres
değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat
odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı
madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici
örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin
esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve
hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi
biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü
ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde
yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç
olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3) Şube
açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması
için yetkili kurul kararı,
b) Yetki
belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube
yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet
sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan belge,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin
adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş
raporu.
(4) İlçe
Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c
formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin
yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci
derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı
almak zorundadır.
(2) Üretici
örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici
örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde yirmisi kadın
olmalıdır.
(5) Üretici
örgütünün veya ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve
yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve
yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici
örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her
çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(10) Bünyesinde
tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler arasında Başkanlıkça bir
örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici
örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest
tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim
Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan
sorumludur.
(13) Sisteme
yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(14) Kuruluş
kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat
odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam
edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi
satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik personel
dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman
girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık
hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi Bakanlığın
veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır
bulundurulur.
(20) Sisteme
dâhil olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme
dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık
değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici
örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi danışman istihdam eder veya
danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki
belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi
başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince belirlenen
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin
belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece
tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf
senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş
raporu,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi
için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki
belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres
değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden
dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl
Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar mevcut tarım danışmanı
sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının
yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde,
dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11)
Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen
belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları, tabi oldukları
mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf
senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları açık olarak
belirtilir.
(2) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5)
Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisi
kadın olmalıdır.
(6) Tarım
danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan her
çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin
veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye
listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan
çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri
üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal
danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve
yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici
ile taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere
ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal
danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam
edilen tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada
çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu
gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin
Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için
başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin
faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa
yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal
danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az dört tarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya
ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az
dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur.
İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(5)Yetki belgesi
başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık
gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını
değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi
Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete
yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited
şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal
danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve
fatura,
c) Adı, adresi,
vergi numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına,
ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa
karşı şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu
gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş
raporu,
g) Yetki belgesi
için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası, a), c) ve f) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres
değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler, mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka
bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra,
a) bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin
mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin
esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin
kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin
ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru
sırasında;
a) Şube açılması
yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil gazetesi
onaylı sureti,
b) Yetki
belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
ç) Şubenin
adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro
ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü
dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive
kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu doldurarak
Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler,
çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları
iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından
birinin tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket
kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde
bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre
şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube
açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi
sorumludur. Şube açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler
yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(4)
Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın
olmalıdır.
(5)
Şirketlerde yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa bile
yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık görevi
yapamazlar.
(7) Hizmet
verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme
imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi
örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(9) İstihdam
edeceği tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır.
(10) İstihdam
edilen danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam
edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler
danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip
olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak
şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve
eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık
faaliyetlerinin dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı, işe başlama ve işten
çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15) Üretici
örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün faaliyet
alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(16)
Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
(17) Sözleşme
imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin
Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının
başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi
başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest
tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı
bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil
belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı
sureti, onaylı
mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık
bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait
noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş
raporu.
ğ)Yetki belgesi
için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(4) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
İlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır.
(5) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a), b), c), e) ve g) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal
işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
1.
Serbest
Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
2.
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya
üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18 inci
maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme
imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma
gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme
imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme
imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
f) Serbest
tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini
açtıkları bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım
danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması
durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki
danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda
mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda
dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar;
tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş
edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların
Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal
danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program
hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını
ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5)
kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az
formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme
imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları
problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla
problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu
çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir
öncelik sıralamasına tabii tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin
öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu
çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar,
ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği
yaparlar.
(6) Bunun
sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri
belirlenir.
(7) Şirketler,
üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar ve serbest tarım
danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık programların
hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan
yıllık programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan
danışman ve şirket yöneticisi tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı
hazırlayan danışman, varsa yönetici ve işveren tarafından serbest tarım
danışmanlarının ise kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay
içerisinde yapacakları faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan
aylık faaliyet programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını,
sözleşme imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını
gönderirler.
(11) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme
raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderirler.
(12) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet
gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından
hazırlanacak formları kullanırlar.
(13)
İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda
bir defa olmak üzere bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından
değerlendirilir.
(15) Üretici
örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan
tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın
görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya
sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu görevleri
yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici
örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım
danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti
verebilirler.
(18) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) Tarımsal danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe
merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme
sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE 18- (1) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet
vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda
belirlenmiştir.
a)Seracılık:
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe
Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı
(sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı
(kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş
Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş
Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş
Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su
Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık:
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik
Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34,b) bendi için 24 , c) bendi
yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi için
yılda 24, f) bendi için yılda 24, g) bendi için yılda 16, ğ) bendi için
yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı yeterlidir olarak
değiştirilmiştir.
i) Karma
işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet vereceği işletme tipinin birden fazla
olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım
danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme
sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Bu
uygulama esaslarının 18 nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen
kontrol sıklıkları aylara göre periyodik dağılımı il teknik komitelerince
karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları
arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım
danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve
değerlendirmek,
c) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü
bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve
denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin
birden fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu tarafından yöneticiler
arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı görevinden ayrılması
halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame edilir ve ikame
edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde işlendikten sonra bir
hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde
ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi
ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık
hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak
denetler.
a)
Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından
yapılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında
üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı
Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe
Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki kez denetleme
yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi
Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek
tarımsal işletme sayısının fazla olması durumunda Komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi
veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme
yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere
Komisyona sunulur.
d)
Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir, raporun bir
sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı
kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde
arşivlenir.
e) İl
Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli
görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor
üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve
kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise
Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g)
Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Merkez
Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik Komitesince
karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı kararlar
kesindir.
ğ) Yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu
çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları ilin
farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme,
bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve
tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde
gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve
B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE – 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları
ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu
sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi
iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE – 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş
olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte
olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.